Thijs Wieman
Geboren te Rotterdam, 1 december 1977
Leeft en werkt in Amsterdam
 

 

  

Exposities en projecten:  
                                                                                                        
 
2018            installatie, voorstelling 'Reverse', SoAP
                    Karavaan, Alkmaar
                    Oerol, Terschelling
                    Over het IJ, Amsterdam
              
2015/17       installatie, voorstelling 'Framing', ism. J. Bellinkx
                   KIT, Kopenhagen
                   Hanzedagen, Kampen                  
                    Oerol, Terschelling
                    Over het IJ, Amsterdam
 
2014            Atelier Oerol/Over t IJ - ‘Natureluren’, ism. J. Bellinkx
2012            groepsexpo, Nacht vd Kunst en Wetenschap, Groningen
2012            groepsexpo, Gallerie Sign, 'Deathproof', Groningen
2012            groepsexpo, symposium, Zzondag, 'Soulmachine', Den Haag
2011            animatie, W139, 'Why Not', Amsterdam
2010            soloexpo, lokaal4, Amersfoort
2005            groepsexpo, Toren van Babel, 'Puur3', Utrecht
2003            animatie, Paradiso, 'Skipper Boetlek', Amsterdam
 
 
 
IMG_SRC-collective: 
 
 
2012            Galerie Fotografic, Praag
2012            Trafacke, Praag
2012            Das Spectrum, 'Exotropy', (Symposium), Utrecht
2011            Blitzgalerie, Arnhem
2010            Rhizomatic Projectspace, 'Uploading Fields', A'dam
2009            Kulter, Amsterdam              
                    Nazomerfestival, Amsterdam              
                    Das Bilt, Utrecht 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Biografie:
 
 
Op de instrumentmakersschool in Leiden is Thijs Wieman in aanraking gekomen met het materiaal glas. Op deze opleiding werd hij opgeleid tot laboratoriumglasblazer. Om dit vak te kunnen beheersen, heeft hij geleerd te gehoorzamen aan de technische eigenschappen van dit moeilijk te beheersen materiaal. Jaren later, op de kunstacademie in Utrecht heeft hij leren gebruikmaken van de betekenis en de narratieve eigenschappen die een materiaal in zich kan dragen. Hij begon daar met het maken van ruimtelijk werk en koos als onderwerp het menselijk lichaam en kunstmatig leven. 
 
Bij het tot standkomen van ''No name, or Frankenstein'' greep Thijs terug op een al oude fascinatie voor anatomie. "Als kind vond ik een skelet van een konijn. Met de wervels in mijn handen verwonderde ik me over de puzzel die voor me lag, achtergebleven in de grond na een proces van ontbinding en deconstructie. Een niet te evenaren sculptuur waarbij vorm en functie een zijn.
 
Een plek waar hij het onderzoek naar t lichaam heeft voortgezet was de mimeschool in Amsterdam. Daar ontdekte hij het eigen lichaam als onderwerp. Hij verwonderde zich over het feit dat het dagelijkse met al haar gewoonten en fysieke handelingen tevens de deconstrueren en te abstraheren is, wat kan leiden tot in eerste instantie ongrijpbare of absurdistische taferelen. 
 
Door de jaren heen is zijn verwondering gegroeid over de veelzijdigheid aan visies op en beleving van het menselijk lichaam. Hij verdiept zich in het beeld dat we er van hebben en hoe dat beeld beinvloed wordt en aan verandering onderhevig is door oa technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen. Maar wat is het ware, ongemedieerde lichaam?